Cafe Racer Virago

Day 1 - Iso Viagra kotiutettu


Useiden unettomien öiden jälkeen päädyin aihion suhteen Yamaha Viragoon. Hinnat on aika halpoja, prätkiä on hyvin tarjolla ja mielessä olevilla muutoksilla prätkästä saa todella äijän massiivisen moottorin johdosta. Moottorivaihtoehtojahan noissa on monia, mutta miksi tyytyä pikkumoottoriin kun isojakin on tarjolla. Eli siis 1100cc on moottorin koko, suurin mitä tämän ikäisissä on tarjoilla.

Ei muuta kuin Nettimotoa päivystämään. Muutaman päivän kyttäämisen jälkeen listoille ilmestyikin tämä "hienosti" customoitu yksilö. On nahkapussukkaa etuloksun päällä, kaatumaraudat, 80-luvun "Enso-Gutseit" -laukkusarja. Lähes 2m korkeuteen ulottuva tuulenohjain, sissybaria ja kaikkea muuta mitkä lentää ensimmäisenä roskiin. Soittoa myyjälle, tinkiminen puhelimessa ja matkaan. Virago osoittautui ihan kelpo peliksi, kuten pitikin. Hörähti kylmintään kuukausien tauon jälkeen käyntiin. Paperit tehden ja rahaa vaihtaen Virago kyytiin ja nokka kohti Lahti-cityä.


Myyjä vielä kehui lähtiessämme, että tämä yksilö on siitä hyvä, että tätä ei ole muutettu. Tokaisin, että Hyvä! Tiesin tasan tarkkaan mikä tämän alkuperäiskuntoisen yksilön kohtalo tulee olemaan... :)






Day 2 - Teurastus

Seuraavana päivänä alkoikin Yammun purkaminen. Osia lensi
kaaressa irti moposta ja ei aikaakaan kun kaikki "helposti irroitettava" oli poistettu. Cafe Racer kuvia viikkoja kuolattuani oli suunnitelmakin suhteellisen selvä miten ja mihin suuntaan ulkonäkö tulisi jalostumaan.
Takapään stereojousitus ei ollut omaan makuun, joten aloin tutkimaan, että josko sen saisi muutettua jotenkin monoksi. Ebäystä olikin aiemmin päivällä tarttunut ostoskoriin käytetty tonnisen gixerin takajousi. Hinta naurettavat 28$, tosin postikuluja tuli 40$ päälle, mutta silti pidin settiä erittäin edullisena. Arvioin, että kyykkypyörän jäykkä jousitus voisi olla monokonversion jälkeen suht tontilla painavammassa Viragossa. Kuvien mukaan paketti oli myös täysin säädettävä.






Hetken aikaa tutkittuani takapään monokorversion toteutuskelpoisuutta päätin napsasta taka häkin pois. Eipähän tarvitse pohtia enää, rälläkkää peliin!

Alla muutama lisäkuva tapahtumasta.


Ensimmäistä kertaa Virago alkaa näyttämään tyylikkäältä. Päivä on hyvä päättää "kevyeen" silpomisoperaatioon.


















Day 3 - keulan droppaus modi


Päivän aikana tuli googleteltua vaihtoehtoja keulan madaltamiseen. Alkuperäinen ajatus oli hommailla R1:n tai Gixerin keula USD haarukalla ja kunnon jarruilla. Cliparit sun muut olis tullut siinä samalla. Luovuin kuitenkin ajatuksesta Ebayn tarjontaa tutkiskellessani; olisi ollut tonnin paukku tehdä edellä mainittu päivitys. Muutenkin projektin laajuus olisi kasvanut taas aivan eri tasolle. Tarkoitus on saada mopo takaisin ajokuntoon mahdollisimman nopeasti.

Joltain Virago foorumilta löytyikin linkki havainnolliseen youtube videoon, jossa näytettiin miten keulan madallus tehdään budjettiratkaisuna. LINKKI


 Ei muuta kuin tuumasta toimeen ja keulasta öljyt pois. T-kappaleet auki ja eturengas-pumppu paketti lattialle pötköttelemään.

Joutui tekemään kuvassa näkyvät erikoistyökalut jolla saa männän irti pumpun pohjasta.



Madallus muutoksessa lisätään kuvissa näkyvä holkki männän jousen jatkoksi estämään pumppuja nousemasta yläasentoon. Samalla toki sisäänjouston pituus vähenee. Holkkien pituudeksi arvoin 70mm.

Budjettiratkaisu mikä mikä budjettiratkaisu, mutta testataan nyt tämä miten toimii käytännössä.

Kuvassa holkki paikallaan.








Ilta alkoikin olemaan jo pitkällä ja kasaaminen saa jäädä seuraavalle päivälle. 
















Day 4 - Tuumailupäivä


Tallille meno venähti iltapäivään, kiitos perjantaisten Apple -lightien. Niputtelin keulan takaisin paikalleen ja siistin rälläköinti leikkauksia. Johtosarja tuli nappastua myös pois. Ajatuksena on tehdä äärimmilleen pelkistetyt sähköt, jossa on vain kaikki pakolliset toiminnallisuudet. Lisäksi akku pitää siirtää johonkin piiloon, ehkä tankin alle. 


Päivän päätteeksi haeskelin pyörän stancea dropatun keulan jälkeen. 


Alkaa hahmottumaan, moottori on etureunasta n. 50mm matalammalla kuin ennen. 70mm holkkipituus tuntui olevan varsin kohdallaan. Joustoa on, muttei paljon, kuitenkin riittävästi. "Pääjousia" en katkaissut, joten siellä esijännitystä on vastaavasti 70mm enemmän, ehkä ihan hyvä, eipähän pitäisi pohjata. Koeajot kertovat sitten totuuden aikanaan.



Illalla löysin Ebayn ihmeellisestä maailmasta 38mm haarukoille tarkoitetut Cliparit, jotka laitoin tilaukseen. Lisäksi tilasin Fork Gatorssit, etulampun ja jalkatappisarjan. 












Day 5 ja 6 - Tankkihommia

Olin jo useita iltoja metsästänyt Ebaystä sopivaa tankkia tuloksetta. Tai no sopivia olisi löytynyt, mutta ei-sopivaan hintaan. Benelli 360 tankki olisi ollut thö-tankki, mutta hinnan kipuessa 500€ tuntumaan, alkoi piheys iskeä. Lähin tankki löytyi Jenkeistä, aikataulutkaan ei oikein antanut siihen periksi. Kävin myös tsekkaamassa Tattarisuon purkaamotarjonnan. Purkaamoja ei löytynyt, lienee hautautuneen lumeen mainoskylttiensä kera, tai sitten ovat kaikki menneet konkurssiin.

Tattarisuolta Lahteen päin ajellessani omavalmiste tankki alkoi tuntumaan loppujen lopuksi ihan OK vaihtoehdolta. Ainakin kokeilemisen arvoinen asia, peltisepän taidot siis koetukselle. 


Jos ei muuten, niin onnistuessaan mukava lisä projektin omavalmiste-asteikolla.Hainkin kotimatkan varrelta Starkilta pari neliötä 0,7mm peltiä ja ryhdyin heti tuumasta toimeen.  






Pyöreitä muotoja metsästämässä. Ajatuksena oli juurikin hakea ne Benelli 360 tankkimuodot niin pitkälle kuin taidot antaa myöden.







Tankin sivut kiinnitettynä, alkaa muodot muodostumaan.
Koritinalla haetaan lopullinen tiiveys ja muoto. Lisäksi varmaan joku sealeri tulee vedettyä tankin sisään varmistamaan tiiveyden.


Eipä ole koritinausta tullut kokeiltua aiemmin, tuleepahan opeteltua siis tämäkin taito. Netistä löytyi hyvät ohjeet joilla pärjäsin ensikertalaiseksi ihan hyvin, ainakin omasta mielestäni :) Tossa linkki sivustolle; LINKKI


Siinä tinat lääpittynä puisella paistinlastalla. Tähän on hyvä lopettaa taas tältä erää yksi taito, sekä kaksi palovammaa rikkaampana.










Day 7 - vaikeita valintoja

Kuriiri toimitti gixerin takajousen juuri sopivasti perjantaiksi. Samalle päivälle heitti niskaan myös ex-tempore snooker -iltamat kaveriporukan kanssa. Vaikeita valintoja...

Tällä kertaa Snookerin pelaus vei kuitenkin voiton. Raahauduin kuitenkin hyvissä ajoin tallille seuraavana päivänä jousi kainalossa.

Tukkoinen aamupäivä sai alkaa kevyissä merkeissä fiilistellen ja tankkia mallaillen. Samalla haettiin tulevaa Stancea puukalikoiden avulla.

Jousikin tuntui oleva ihan oikean kokoinen tähän tarkoitukseen.



Pyörittelin ja tuumailin pitkän aikaan jousen kanssa, että miten päin sen asentaisin. Öljysäiliöhän on yleensä alhaalla, mutta tässä tapauksessa en halunut sitä näkösälle rikkomaan visuaalisia linjoja.

Päädyin lopulta siihen, että öljysäiliö tulkoon ylös, tankin sisään. En tiedä vaikuttaako toimivuuteen, en ainakaan ole törmännyt koskaan keskusteluun, että vaikuttaisi. Toivottavasti ei, päätös on tehty.


No, eihän se tietenkään sopinut sinne tankkia muokkaamatta, joten tylysti vain palanen pois tankin vasemmasta takakulmasta. TIG-liimalla aikanaan taas kasaan...

Näihin kuviin ja tunnelmiin loppui tämä lauantai iltapäivä.




Day 8 - takahaarukan mono konversio

Luonnollinen jatkumo takajousen yläkiinnitykselle on takajousen alakiinnitys. Tässä tapauksessa lähes koko takahaarukan uudelleen rakentaminen. Ei muuta kuin höyryten tuumasta toimeen ja rautaa rajalle.

Mitään sopivaa valmista kalikkaa ei löytynyt nurkista, joten ihan metrikamasta aloin työstämään muutoksia.

Päivä kului kuin siivillä, rälläkkäköiden ja hitsaten.







Illasta mopo olikin jo omilla jaloillaan. Tankin modauskin "liimaantui" kiinni päivän aikana.

Pykälää valmiimman näköinen taas vaihteeksi. Turaaminenkin maittaa hyvin kun projekti etenee vauhdilla.










Day 9 -  Ensin hutkitaan ja sitten tutkitaan

Etulamppu, takalamppu, fork gatorssit, cliparit ja jalkatapit saapuivat "vihdoin". Käytännössähän romut tulee toiselta puolelta maailmaa ihan muutamassa päivässä. Odottavan aika vain on pitkä :)

Samalla posti-reissulla hain Stormilta etulampun kiinnikkeet, sekä Motonetistä repullisen valo-osia. Motonet kanta-asiakkaan etuna olin saanut näet -10% lipun, wuhuuu!!! Ylipäätään kannattaa kyllä tsekata Suomestakin saatavuus ja hinnat ennen kuin tilailee mitään, on nimittäin jotkut osat puolet halvempia kun taas toiset tuplahintaisia. Änkkäreitä olisin Storm reissulla myös hipelöinnyt, mutta niitä ei ollut stokissa ja "ehkä tulisi" vasta maalis-huhtikuun vaihteessa.


 Tallille päästyäni aloin innosta puhkuen suunnittelemaan takahäkin kiinnityspisteitä. Eipä aikaakaan kun totesin, että aiemmin tehty iskarin yläpään kiinnityspiste on aivan väärin tehty takahäkin kiinnitystä silmällä pitäen. Onneksi palikat oli vasta hepattuna kiinni ja ei auttanut muu kuin repiä ne pois ja tehdä yläpäänkiinnitys uusiksi.

Kuvassa uusiksi tehty yläkiinnike.


Jyrsin tuollaiset tumpit, jotka hitsataan takahäkin putkien päihin kiinni. Tukevampi kiinnitys runkoon.





Päivä menikin "hukkaan" iskarin yläpään uudelleen tekemisen takia, joten en saanut takahäkistä kuin alun tehtyä.

Mutta saipahan edes sen aikaiseksi. Tosta on hyvä nyt jatkaa heti huomenissa.



Illan päätteeksi tilasin Ebaystä kaksi kappaletta änkkäreitä. Semmonen "tuutti-Honda" tyylinen, mutta vain 35cm pitkä äänenvaimennin. Noh, sittenhän näette kun sen aika koittaa. :)

Lisäksi ostoskoriin tarttui tankinkorkki-setti, hakusanat jotakuinkin "Aston Martin Vintage Classic Fuel Filler Neck". Oli kalliit postikulut, mutta korkki oli just sellanen mikä piti saada ja postikulujen puolittamiseksi ostin korkkeja kaksi :).  Mahtava logiikka, eikö?!



Aika hauska yhteensattuma muuten, tankinkorkki tilaus -kappaletta näin takautuvasti kirjottessani, niin posteljooni toi korkit perille. Eli siis juuri tällä sekunnilla, spoooky!!! :)





Day 10 - Hyvät perät


Jatkoin innoissani takahäkin kimpussa ja jonka sainkin nippuun. Runkoon hitsasin myös kiinni takahäkin alakiinnityspisteiden korvakkeet.





Lisäksi tuli kokeilumielellä taivuteltua pellistä tuollainen taka-kate. Aika tyytyväinen olen lookkiin, itseasiassa juuri tuollaista on yritetty tuloksetta bongailla netin syövereistä. Tohon joku 10mm foami päälle istuinosan kohdalle ja mustalla nahalla päällystys kauttaaltaan. Testin paikka ainakin.

Tankkiin tuli kiinnitettyä tuollainen peltilipare, jolla se kiinnitetään runkoon. Lisäksi tein tankin sisään sellaiset "korvakkeet" jolla tankki hakeutuu kumi tulppien mukaisesti paikalleen. En yritä selittää tarkemmin... :)

Eihän sitä tietty malttanut olla kasaamatta. Ekat "oikeat" kylmät tyypit tuli myös otettua. Tosi hyvin balanssissa kaikki, jousituskin tuntuisi perstuntumalla (kirjaimellisesti) olevan suht tontillaan.

Seuraavaksi sitten purkaen kaikki, viimeistellen, hinkaten ja maalaten. Tankissa aika paljon tinaushommia vielä tekemättä. Niin ja jalkatappien kiinnityspisteet pitää vielä tehdä.

Alla vielä kuva niputettuna.








Day 11 - jalkatapit

Seuraavana päivänä sitten jalkatappien kimppuun, jotka olivat saapuneet muutamaa päivää aikaisemmin.

Ebaystä löytyi naurettavan halvalla tuollaiset pronssin väriseksi anodisoidut alsa kikkareet. Vähän ne tuntu heiveröiseltä, mutta noilla mennään nyt toistaiseksi. Taisivat tulla suoraan Thaimasta.



Siistin aiemmin pois rälläköidyn takahäkin alakiinnityskohdat ja heppasin pystylatat niihin kiinni. Pari ristimittausta puolin ja toisin, jotta tapit ovat samalla tasolla ja etäisyydellä. Sitten vain lisää TIG-liimaa ja lopuksi vielä tapit kiinni. Ajoasento on ihan hyvä, eikä polvikulmakaan ole ihan kammo.

Jalkatappihomma olikin viimeinen homma siinä suhteessa mitä piti hitsailla runkoon kiinni. Seuraavaksi pyörä räjäytetään taas muttereiksi ja hitsataan, sekä hinkataan maalauskuntoon.








Day 12 - takaisin muttereiksi


Turailupäivä menikin purku ja siistimishommissa. Päivästä ei pahemmin muuta kerrottavaa ole.

Aamulla tallille mentäessä pyörä näytti tältä...








...ja illalla pois lähdettäessä tältä.

Autohommiin tottuneena, niin tässä prätkä rakentelussa on äärimmäisen mukavaa vaihtelua se, että päivässä saa todella paljon aikaan kokonaisuuden kannalta. Kaikki hommat on niin paljon pienempi töisiä ja vähemmän "energiaa" vaativia. Tommosen Viragonkin kasaisi täysin muttereista ehjäksi pyöräksi varmaan yhdessä päivässä.








Day 13 ja 14 - hitsailuhommia


Nyt kun kaikki huomiota vaativat osat on irrallaan lattialla, niin on hyvä nostella ne sieltä pöydälle hitsattavaksi vuoron perään.

Hitsailinkin takaiskarin yläkiinnitysmodin kunnolla runkoon kiinni, sekä tein tuollaiset kuvassa näkyvät kiinnitysreijän vahvike laput (en keksi miksikä muuksi niitä nimittäisin).



Myös takahaarukka tuli hitsattua loppuun ja siihen tuli tehtyä muutama kuvassakin näkyvä strateginen lisätuki.

Rälläköintimujuun kyllästyneenä hanskat tippuivat lattialle sillä sekunnilla kun sain viimeisenkin sauman valmiiksi. Seuraavaksi sitten hiomista ja maalaamista.